Immigration Department (Jabatan Imigresen Malaysia) - Jabatan Imigresen Negeri Sarawak

Location Map and Contact Details

Jabatan Imigresen Malaysia (Jabatan Imigresen Negeri Sarawak)

Immigration Department

The Immigration Department of Malaysia is under the Ministry of Home Affairs, which provides services to Malaysian Citizens, Permanent Residents and Foreign Visitors.

The functions of the department are as follows:-

1. Issuing of passports and travel documents to Malaysian Citizens and Permanent Residents.

2. Issuing of visas, passes and permits to Foreign Nationals entering Malaysia.

3. Administering and managing the movement of people at authorised entry and exit points.

4. Enforcing the Immigration Act 1959/63, Immigration Regulations 1963 and Passport Act 1966.

Immigration Department is located at:-

Tingkat 1 & 2, Bangunan Sultan Iskandar, Jalan Simpang Tiga, 93550 Kuching, Sarawak.

It can be reach via phone (+6082-23 0280) or fax (+6082-42 8606).
You may contact via email at [email protected].
For more information please visit http://www.imi.gov.my/.

Operating Hours
Monday - Friday : 7.30 a.m - 5.30 p.m
Saturday - Sunday : 8.00 a.m - 1.00 p.m

For Kedah, Kelantan & Terengganu:
Sunday - Thursday : 7.30 a.m - 5.30 p.m
Comments

Tang
12/01/2011 02:28PM
Ini adalah kali kedua saya submit permohonan Pas Penggajian Profesional untuk warganegara dari semenanjung malaysia ke Ibu pejabat tuan. Setelah menunggu selama 1 tahun, saya masih lagi tiada mendapat feedback surat-menyurat dari pihak tuan. Saya membuat panggilan ke pejabat tapi mereka pass line dari satu bahagian ke satu bahagian. Akhirnya panggilan itu dibiarkan putus begitu sahaja. Saya call selama beberapa kali tapi saya gagal mendapat informasi tentang sama ada permohonan kami ini telah lulus atau tidak. Saya pernah meminta colleague saya yang berada di Kch untuk membuat follow up ke atas kes ini. Tapi staff berkenaan berkata tidak diterima dokumen berkenaan malah dengan layanan yang tidak baik.
Justeru itu, saya meminta runner untuk menghantar permohonan itu buat kali yang kedua pada 03/11/2010 dan 19/10/2010, tapi setelah menunggu selama 3 bulan masih lagi tidak mendapat apa-apa feedback lagi dari pihak tuan. Di sini saya sertakan nama permohon pas penggajian berkenaan bersama no. passport untuk rujukan pihak tuan dan memohon agar kes saya ini dapat diselesaikan dengan secepat mungkin. Mr Mohd Sazanie Bin Berahim (A22906993), Mr Lee Seng Kuan A17682102. Permohonan ini dibuat bawah permohonan syarikat Agri-Bintulu Fertilizers Sdn Bhd.
Sekian, terima kasih.

Ayan
21/03/2011 07:40PM
Saya berminat untuk mendapatkan khidmat pekerja asing terutamanya dari Indonesia, Thailand, India, Philipines, Myanmar, Vietnam dan Mongolia.
Namun saya menghadapi kesukaran untuk mendapatkan penjelasan daripada pihak Tuan, disebabkan perbezaan rujukan bagi Sabah dan Sarawak seperti apabila dirujuk saya akan dirujuk ke pelbagai tempat dan orang2 yang tertentu dan berakhir dengan jawapan yang x dpt dipastikan kesahihannya.
Umum mengtahui bahawa dengan langkah2 peningkatan taraf para pelajar dan rakyat-STPM=Diploma, Graduan Diploma dan Izazah yang meniru untuk lulus. Memberikan saya pilihan yang sangat sedikit kerana tiada
1. Gred skil gaji yang khusus ( Untuk setiap sektor pekerjaan dengan kelulusan )
2. Kegagalan institusi pendidikan melahirkan graduan yang cemerlang dalam Praktikal
3. Kestabilan negara dalam melahirkan usahawan yang ramai menjadikan peningkatan taraf hidup yang pesat justeru menidakkan perbandingan keluk gaji terhadap pasaran.
CTH: Taraf Ekonomi Di Sabah dan Sarawak( terutamanya-keluasan yang hampir kepada Semenanjung Malaysia dengan peruntukan yang tidak melebihi 20% daripada KDNK menjadikan pertumbuhan ekonomi yang tidak stabil serta x sekata)
Sudi sekiranya Pihak Tuan mempertimbangkan cadangan saya agar dijadikan 1 laman khusus yang bukan hanya memberikan maklumat tetapi terperinci seperti laman MOM(Ministry Of Manpower) Singapura bagi memudahkan urusan penyemakan.
Bagi membantu meringankan beban pihak Tuan, SUdi sekiranya cadangan2 ini dipertimbangkan:
1. Harga Bon sekuriti bagi setiap pekerja Asing mengikut negara.
2. Prosedur pengambilan, pendaftaran pekerja asing divideokan.
3. Jumlah bayaran yang dikenakan terhadap setiap pengambilan mengikut negara(TANPA memasukkan kos ke luar negara-cth: kos mendapatkan pengesahan daripada negara Indonesia )
4. DOkumen dan borang yang boleh dimuat turun.
Pasti pihak tuan mempunyai lebih banyak yang dapat dilaksanakan, namun seperti yang saya katakan, sungguh mengecewakan apabila graduan2 yang ada di pasaran tidak mampu menyumbang dengan baik pada masyarakat hari ini kerana segulung ijazah yang diperoleh adlah dengan mengampu dan meniru. Dukacita saya adlah kerana mereka yang berpengalaman dan benar berkebolehan dipinggirkan hanya kerana segulung kertas yang bernama sijil.Acapkali golongan ini meminta gaji yang tinggi tanpa mempunyai kepakaran dalam pekerjaan yang dipohon dan jumlahnya pula melebihi permintaan yang ada di pasaran, ini mengakibatkan mereka juga tak mempunyai pilihan lain selain daripada menganggur atau ditipu kenegara maju seperti kebanyakan pekerja asing yang saya temui.
adakah masalah seumpama ini x wujud di sesetengah pelosok 1Malaysia pada hari ini?
Untk mendapatkan seorang pekerja asing yang berpermit, Syarikat2 di Sabah Sarawak perlu menyediakan bayaran x kurang daripada RM 2000 untuk seorang pekerja asing melalui orang tengah kerana mereka ini lebih tahu selok belok permohonan daripada pegawai;atau mereka mempunayi kontek2 yang berpengaruh di pejabat imigressen Sabah-Sarawak yang menerima sebahagian daripada RM 2000?
Saya berharap agar laman sesawang ini boleh dimajukan lagi agar urusan kerajaan dapat diefisyenkan lagi.
Juga latihan yang cukup kepada pegawai2 kerajaan agar tidak timbul soal2 seperti:
1. Ini bukan kerja Saya...
2. En/Pn salah jabatan...
3. Saya x tahu berkenaan perkara ini, tunggu saya rujuk dengan.....( penantian yang berakhir dngan jawapan x tahu atau arahan yang tidak tepat yang akan berakhir dengan panggilan salah tatacara permhonan)
SEkian Terima Kasih

Johnny Ang
12/04/2011 04:20PM
I am writing to make some enquiries. My friend social visit chop or stamp indicated on the passport 30 days that she supposed to leave kuching on 11/04/11 but the immigration officer told her that she have to leave on the 09/04/11 instead of 11/04/11. I appreciate if the relevant authorities would let me know is this a standard procedures.

El_Mariachi83
05/08/2011 03:04PM
Tuan/Puan,

Saya merupakan salah seorang kakitangan jabatan kerajaan persekutuan yang berkhidmat di Bintulu, Sarawak. Untuk makluman, saya telah memohon DPT untuk isteri dan anak pertama saya di kaunter imigresen pada awal tahun 2011 bagi kemudahan di bawah seksyen 66(2),kerana mengikut saya berkhidmat di Bintulu. Lalu isteri dan anak saya telah diberi DPT yg bukan di bawah seksyen tersebut dan menurut pegawai bertugas, saya perlu melanjutkan permohonan sebelum tempoh tamat dan akan diberikan kemudahan seksyen 66(2) sebaik shj saya memohon kali kedua.
Saya keliru mengapa perlunya permohonan di bawah seksyen ini perlu dibuat 2 kali. Untuk lebih kepastian, saya telah menelefon imigresen di Kuching dan jawapan yang sama saya terima.
Setelah mendapat anak kedua pada Mac 2011, saya memohon utk bayi kedua pula beserta proses utk mendapatkan DPT utk isteri dan anak pertama di bawah seksyen 66(2). Alangkah kecewanya saya diberitahu oleh pegawai bertugas bahawa proses utk mendapatkan kemudahan di bawah seksyen 66(2) sebenarnya perlu beserta surat iringan. Persoalan saya, mengapakah permohonan saya pada mulanya dahulu tdk diberitahu selengkapnya dokumen2 yg perlu bagi mengelakkan permohonan berulang2? Saya amat kecewa kerana pejabat imigresen tidak menyediakan selengkapnya senarai semak yg lengkap apabila ditanya. Malah pegawai yg bertugas sering membolak balik permohonan saya dari satu kaunter ke kaunter lain hanya untuk bertanyakan proses sebenar dan senarai semak yg perlu. Adakah petugas kaunter yg bertugas masih dalam latihan sehingga gagal memahami permohonan pelanggan seperti saya? Saya perlukan jawapan yang sebenar sebelum perkara ini dimajukan ke peringkat lebih serius.
Please login to submit your comment here.
More Address