Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Johor Cawangan Perumahan

Location Map and Contact Details
no map
Address:Aras Bawah(G) & 1, Parcel C3S, Kota Iskandar,
79503 Nusajaya, Johor
Tel:+607-266 6260 / 07-266 6261
Fax:+607-266 1512
Website:http://www.johordt.gov.my/sukj/
Comments

redhwan
05/01/2010 10:39AM
bagaimana saya hendak to apply perumahan yang bergaji rendah? dan dimana saya hendak memohon dan mencari brorang itu tersebut?

Mr.Goh
19/02/2010 07:39PM
Salam sejahtera,saya telah hantar borang permohonan beberapa bulan yang lepas dan menerima slip yang menyatakan borang saya telah diterima. apa yang saya nak tanya ialah apa yang patut saya lakukan sama ada:
1)menunggu sehingga pejabat perumahan menawarkan mana-mana rumah yang ada.
2)mencari sendiri rumah yang sedang dibina.
Sekian,terima kasih.

harina
06/05/2010 04:42PM
Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera, saya mahu membeli rumah kos sederhana di kawasan Parit Raja,Batu Pahat. Bagaimana saya boleh mendapat maklumat di kawasan mana yang sedang atau akan diadakan pembinaan perumahan? Apa yang perlu saya lakukan? Dimana saya boleh mendapatkan borang?
Sekian, terima kasih.

Rozie
21/05/2010 12:00PM
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya adalah penduduk Denai Pinggiran yang telah berpindah ke projek Perumahan Rakyat PPR Taman Kempas Permai. Persoalan yang ingin saya kemuakan adalah adakah wajar jika pihak Naung Seribu yang bertindak sebagai orang tengah atau pihak pengurusan di Taman Kempas Permai tidak memberikan bil penggunaan air secara terperinci kepada setiap unit rumah sewa di Taman tersebut. Dan adakah wajar jika pihak pengurusan "Mengugut" untuk menaikkan caj pengunaan air dari 1.18m3 kepada 1.25m3 hanya kerana mengeluarkan kertas bil kepada penduduk di Taman tersebut.
Saya merasakan kami telah ditindas lebih-lebih lagi kami adalah golongan kurang mampu/berpendapatan rendah dan tidak wajar dipertidakkan hak kami dan tidak mahu penindasan berlaku. Sekian, terima kasih.

hasbullah
21/06/2010 01:28PM
asalamualaikum...saya tinggal di taman kota, kota tinggi johor...apa yang memusykilkan saya tuan punya sewenang - wenangnya menyewakan rumah mereka kepada agen warga asing dijadikan hostel.kepada MPKT dah dibuat laporan oleh Ketua JKP tetapi tiada hasil yang memberangsangkan malah semakin banyak rumah-rumah yang dijadikan hostel yang terdiri dari warga BANGLADESH , PAKISTAN , NEPAL , VIETNAM ,INDONESIA dan MYANMAR.apa yang berlaku ialah tahap kebersihan dan ketenteraman kami amat-amat terganggu.saya berharap sangat -sangat akan ada pihak dapat membantu kami didalam pekara tersebut.terimakasih

unknown
08/07/2010 03:21PM
assalamualaikum wbt..saya salah seorang penduduk projek perumahan rakyat kempas permai ingin bertanya sedikit soalan.Sepanjang saya tinggal di situ, saya rasa amat bersyukur dengan kemudahan sedia ada..terima kasih kepada oihak berkenaan..cuma apa pertama, apa yang saya dapat lihat, ada segelintir penduduk yang dikatakan bukan penduduk asal menyewa dengan penyewa rumah sebenar..tidak adil bagi mereka yang betul-betul memerlukan rumah...dan kebersihan amat teruk sekali..samapah di buang merata - rata dan kanak - kanak dibiarkan bermain dan bersosial tanpa jagaan dan pantauan dari ibu bapa...harap pihak pentadbiran dapat lebih prihatin perihal ini...dan akhir sekali mengenai bil air, bil air agak tinggi bagi mereka yang tidak berkemampuan, bayaran sewa rumah RM124, tetapi bil air ada sesetengah penduduk dalam RM 70 > ... bagi rumah berkeluarga amat tinggi ada yang mencecah sehingga tidak mampu dibayar..persoalannya, adakah bil yang dikira itu betul dan berdasarkan meter yang mana? kerana pernah bil air disalah kira ada yang terlebih dan terkurang..jika diberi penerangan yang lebih jitu, pihak penduduk lebih faham dan berpuas hati...demi kebaikan bersama...harap maklum...terima kasih

nurfalah
13/07/2010 01:33PM
Assalamualaikum...w.r.h
saya ingin bertanya dimanakah saya boleh mendapatkan borang permohonan rumah kos sederhana???/
Terima kasih

zulfarhana
04/08/2010 12:18PM
Assalamualaikum,
Salam 1 malaysia
Saya nak bertanye, ibu saya seorang ibu tunggal, ada tak peruntukan untuk rumah kos rendah dan bantuan bulanan untuk ibu tunggal seperti ibu saya. skrg mak saya menyewa rumah di bakar batu. mak saya umur dah 58 tahun... tidak bekerja. kalo ade kosong di kawasan perumahan rakyat iskandar tingkat bwh, di mane boleh saya ambil borang permohonan. kerjasama dari pihat tuan/puan amat saya hargai. berkhidmat untuk negara. sila hubungi mak saya pn. Kamariah 07-3359491

erin
20/08/2010 11:59PM
salam.
saya ingin bertanya beberapa soalan
1. rakyat yang berpendapatan berapa layak utk memiliki rumah kos rendah? dgn gaji sekarang setakat rm2500.00 adakah mampu memiliki rumah yang mahal, sedangkan kos sara hidup yang tinggi pada masa ini..
2. adakan orang yang berkepentingan dalam politik sahaja diutamakan dalam memiliki rumah kos rendah ini.
3. dalam keadaan hari ini, ade juga segelintir org yang BERKEPENTIGAN ini memiliki lebih dari 1 biji rumah kos rendah sedangkan ada lagi orang lain yang lebih memerlukan tetapi tidak mendapat hak mereka. dimanakah keadilan pihak kerajaan dalam menangani isu ini.
sekian terima kasih..

lainie
06/09/2010 12:30AM
salam lebaran... bagaimana cara untuk memohon rumah kos rendah di kempas kerana suami saya tidak berkemampuan untuk menyewa rumah yang terlalu mahal sekarang. memandang kan kami sudah berkeluarga dan berpendapatan sederhana, saya amat memerlukan rumah yang lebih rendah kos nya. kerjasama dari pihak tuan amat kami hargai dan diucapkan ribuan terima kasih...

BAHRI MISKAM
21/09/2010 12:33PM
Salam Satu Malaysia. Saya hendak mencari rumah di kawasan persikitaran bukit gambir muar. bagaimana cara. boleh tolong saya.Kerja sama dari pihak tuan amat di hargai.Sekian Terima kasih

shima zailani
16/10/2010 03:59PM
salam...saya dan pasangan bhajat ingin memohon rumah kos rendah di johor. nak tau dimanakah saya boleh mendapatkan borang utk apply rumah kos rendah di johor..

diana
18/10/2010 11:15AM
Salam,
bagaimana cara untuk memohon rumah kos rendah atau serdahana dan berapa gaji layak untuk memohon?. saya hendak mencari rumah kos rendah atau sedarhana di kawasan jb atau kempas

zainah
22/10/2010 12:47PM
Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera, saya mahu membeli rumah kos rendah di kawasan muar. Bagaimana saya boleh mendapat maklumat di kawasan mana yang sedang atau akan diadakan pembinaan perumahan? Apa yang perlu saya lakukan? Dimana saya boleh mendapatkan borang?
Sekian, terima kasih.

nurul huda ismail
05/11/2010 02:29PM
salam...
saye ingin memohon rumah di pprt taman iskandar atau sri stulang,tetapi apabila pergi ke pejabat bahagian rumah kos rendah,pihak perumahan menyatakan sudah tiada kosong,padahal masih bayak rumah kosong yang belun diduduki,sehingga perlu menggunakan kos yang tinggi untuk bantuan untuk memiliki rumah tersebut,seperti rasuah...mengapa ini terjadi,,?saya benar perlukan rumah tersebut bagi meringankan beban untuk membayar sewa rumah yang mahal yang kini diduduki oleh saye.saya harap pihak berkuasa menitik berat kan hal tersebut...dengan aduan ini saya berharap pihak berwajib mengizinkan saya menyewa sebiji rumah di pprt sri stulang atau taman sri iskandar..terima kasih...

faizal
16/11/2010 11:44AM
Assalam, sy mempunyai sebuah rumah kos sederhana rendah di kota masai PG dibeli pd harga
RM50k. Kini rumah itu sy ingin menjualnya krn
memerlukan modal tambahan utk membeli rumah lain dgn harga anggaran RM150k. Bolehkah sy menjual rumah tersebut bg menampung pembiayaan rumah baru?







Say

hanapiah
18/11/2010 01:48PM
adakah pemaju boleh meminta yang tempahan sebanyak rm5000 daripada saya..untuk makluman pemaju pertama gagal menyiapkan rumah dan diambil alih oleh pemaju ke2..bayaran tempahan sudah dibayar sebanyak rm1000..namun tadi pihak pemaju memberitahu harga daripada 150,000 telah dinaikan kepada 180,000 dgn alasan untuk autogate n tembok taman....saya ingin membeli melalui pinjaman perumahan kerajaan.

lena
23/11/2010 04:48PM
sy ingin menyewa rumah rakyat di tmn setia indah. Memandangkan sy seorng ibu tunggal apakah syarat2 yg hrus sy patuhi.. sy amat memerlukan rumah ini memandangkan kadar sewa yg amat tinggi di bdr jb skrng, hrp pihak tuan dpt membantu

rafi
25/11/2010 11:50PM
salam..saye dah buat pemohonan rumah pprt masuk 2kali tpi smpai skrg tak ada berita,saye amat memelukan kerana saye tak mampu lagi nak menyewa rumah dgan pdptan saye krang dari 1ribu..kerana sye mmpunyai anak 2org dgan menjga mak mntua yg dduk gan sye..baru2 nie sye prgi rumah pprt desa mutiara tpi sye tgok bnyak yg ksong..yg buat sye skit ati org yg dpat umah kat situ tak dduk tpi buat sewa kt org lain dgan hrga 2x ganda..sye tk thu nak mnta skgan gan sape,borang yg sye antar tiada skgan dri sape2..sye mnta tlng dri phak tuan.keja same dari pihak tuan sagat saye hargai....sekian tima kasih

Idora
29/11/2010 03:41PM
Salam,saya adalah salah satu penghuni rumah kos rendah yg mendiami di flat kempas permai ats gnti rugi rumah setinggan.Disini, saya ingin bertanya,salahke membina grill untuk tujuan keselamatan kerana rumah saya pernah dipecah masuk orang ketika saya bekerja di luar kawasan dan kerugiaan yg saya terima anggaran RM5000,saya telah pun membuat aduan polis mengenai hal ini.Dua orang yg berbdn ala bonxer dtg dan memberi amaran untuk menghalau saya keluar dr flat tersebut jika kami tidak membuka pagar tersebut dan meminta kami dtg berjumpa dengan pegawai yang betugas,Kami datang tetapi pegawai yg bertnggungjwb tiada di office berkenaan jdi kami tidak dapat berbincg hal ini dengan pegawai yg bertugas.Bahkan ketika pulang dr kerja saya diberi surat amaran (yang dgantung dipagar rumah) oleh naung seribu supaya membuka grill tersebut atas sebab aduan yg diterima oleh penghuni.Saya xfhm apa mslhnye sya memsang pagar untuk keselamatan harta n rumah sya memndgkan sya sentiasa bekerja diluar kawasan,lagipun rumah saya berada di bahagian hujung,jadi ianya langsung tidak menyekat laluan awam mahupun laluan kecemasan jika terjdi sebarang kejadian yg tidk diingini.Tujuan saya adalah demi keselamatan saya dan harta benda saya.Lagipun jenis pagar yg saya pasang lgsung tidak mengganggu struktur binaan rumah berbnding ampaian baju yg dipasang ditepi2 tngga sehingga meyukarkan dan merimaskan laluan kerana titisan air daripada pakaian.Jenis pagar yang saya pasang juga boleh dibuka jika sya berpindah ditempat lain jadi tiada msalah bg jabatan perumahan mahupun penghuni flat tersebut jika pagar tersebut terus dipasang.saya juga kesal dengan sikap kerani mahupun pekerja naung seribu yg berlagak n sombong serta bercakap kasar.Kami rakyat malaysia sejak azali jadi mana hak kami jgn layan kami seperti pandatang tanpa izin!!Bagaimana kami mahu merujuk hal ini jika tiada kerjasama.Dua kali untuk bertemu pagawai tetapi jawapan yg diberi oleh kerani "pegawai tiada n keluar".Bahkan hnya surat amaran yg kami terima ( surat perintah membuka pagar dalam ms 7 hari jika tidak pagar akan dirobohkn).Jika pagar saya dibuka atau dirobohkan adakah pihak naung seribu mahu membayar gnti rugi ats semua kehilangan brg2 saya dan akan membayar gnti rugi jika terjadi sesuatu.Tolong beri mklum balas kepada saya.Surat tunjuk sebab juga saya telah beri kepada kerani untuk diberi kepada pegawwai naung seribu.Sila ambil serius hal ini dan pastikan ianya wajar demi keselamatan dan hak.Terima kasih.
P/S:Banyak lagi rumah yg pemilik lain tp penyewa lain sila ambil serius dan siasat jgn berat sebelah,bagaimana pula dengan keadaan lift yang selalu rosak,kawasan sekitar yg kotor,kurg selesa, dan terdapat paip bocor d salah satu blok kwsn berkenaan)itu semua lg serius kenapa tidak diambil peduli.Buka Mata bukan tunjuk kuasa.

Mdm Chong
06/12/2010 11:53PM
salam 1 Malaysia,
Saya seorang penghuni di Taman Larkin Idaman, saya nak tanya bagaimana mahu membeli sebuah pangsapuri kos dalam lingkungan RM80,000 di kawasan Larkin Idaman. cara untuk memohon rumah dan berapa gaji layak untuk memohon?.

Sila membalas dengan secepat mungkin.
Terima Kasih.

EN. AMIR
11/12/2010 09:07PM
salam. saya ingin bertanya. jka seseorang telah membeli rumah kos sederhana rendah di taman x, dan pasangannya ingin membeli sebuah rumah sederhana di taman yang sama. Adakah ia dibenarkan, dan jika dibenarkan, apakah syarat-syaratnya.

mohd
13/12/2010 12:01AM
salam,saye dah mohon rumah pprt msuk 2kali.saye nak tahu macam mane nak tahu keputusan dpat ke tak rumah pprt..saye amat memelukan sagat rumah pprt kerana saye tak mampu lg nak mnyewa,saye arap pihak tuan dapat mmbantu saye,,kerja same dari pihak tuan amat saye hargai..sekira ada pertayaan boleh tel saye 0167822912

farhan izhar
13/12/2010 12:02PM
Salam...saya sedang mencari rumah di sekitar johor bahru, larkin dan bandar baru uda. di mana saya boleh dapatkan senarai rumah yg belum dimiliki dan saya dapat membelinya.

khan supian
14/12/2010 03:21PM
saya ingin mengetahui status terkini kedai bernombor.D-6,TKT 1,BLOK D,RUMAH PANGSA KULAI. dan rumah bernombor 83,JLN KASAWARI,RUMAH AWAM,KELAPA SAWIT,KULAI.Kerana telah diberikan notis untuk di lelong.Untuk pengetahuan,pemilik telah meniggal dunia.Saya telah beberapa kali menghubungi pej. perumahan melalui telefon, tapi tidak dapat berhubung dengan sesiapa pun.

Hafizah
15/12/2010 07:36AM
Salam...Saya ingin menyewa rumah rakyat di Taman Sri Alam, adakah terdapat kekosongan disitu?.Saya juga telah mendapatkan borang permohonan, bolehkan saya menghantar borang permohonan tersebut ke pejabat setiausaha di Plaza Angsana...

abd razak hussin
16/12/2010 09:37AM
salam 1 malaysia
adakah saya termasuk dlm senarai permohonan pprt secara on line
jika ya ,,Bila saya buat permohonan itu

Mdm Koh
18/12/2010 04:41PM
Salam sejahtera , saya ingin memohon rumah kos rendah/sederhana untuk kawasan bukit indah atau berhampiran . Masih ada kosong ?

siti rohani
04/01/2011 10:40PM
salam,saya ingin memiliki rumah kos rendah @ sederhana di bandar mersing atau sekitarnya,bagaimana cara memohon serta mengetahui syarat2 nye.tq

syidah
17/02/2011 08:48PM
salam..bagaimana cara saya untuk mengetahui rumah2 kos rendah yg sedang di bina di sekitar daerah nusajaya ?

ael
28/02/2011 06:08PM
asslmkum..kenapa bila saya mohon asyik tak dapat.,saya kecewa sangat dan saya teringin sangat hendak memohon rumah kos rendah kerana keluarga saya tidak berkemampuan lagi pon ibu saya seorang ibu tunggal.,saya harap pihak kerajaan dapat membantu saya dengan ibu saya...

Norazah bt karim
02/03/2011 09:54PM
Salam.saya nak tau adakah kekosongan lagi kat taman warisan sagil.klu ada kekosongan mcm mana caranya untuk dptnya.perlukah dpt sokongan dari UMNO.saya amat perlukan rumah

suriyana sulaiman
05/03/2011 01:07PM
salam , bagaimana kah cara saya boleh memohon rumah sewa kerajaan johor utk kawasan disalah satu tempat seperti larkin, setanggi,uda? dan dimanakah saya boleh mendapatkan borang pemohonan tersebut?

lily
06/03/2011 06:02PM
Salam...
Saya ingin bertanya pada pihak tuan adakah salah jika saya menyewa rumah pprt yang kerajaan telah sediakan kepada rakyat yang kesusahan?Dalam kes ini saya telah di tipu oleh tuan rumah yang menggunakan orang tengah untuk menyewakan rumah beliau kepada saya.Orang tengah ini adalah sepasang suami isteri yang menetap di kawasan berkenaan dan isterinya bekerja satu tmpat kerja dengan saya.Rumah yang beliau ingin sewakan adalah flat yang terletak di flat permai johor baharu yang berdekatan dengan hospital permai johor baharu..Saya telah pergi untuk melihat rumah tersebut pada 02/03/2011 iaitu pada hari rabu kira-kira jam 10.00 am..Disana saya hanya berurusan dengan suaminya sahaja dan tuan punya rumah tiada disitu.Bila saya dan kawan saya ingin berjumpa dengan tuan rumah si suami (orang tengah) menyatakan bahawa tuan rumah pg berkerja membawa lori dan tidak menetap di situ..Kami berkeras untuk berjumpa dengan tuan rumah dan ingin melihat rumah tersebut. Tetapi beliau menyatakan bahawa kunci rumah tersebut berada pada orang tengah yang ketiga yang juga tiada pada masa itu dan meminta kami menyerahkan duit sewa yang diminta sebnyak RM450..RM300 adalah untuk sewa rumah sebulan dan RM150 adalah untuk komesin..tetapi kami masih berkeras ingin melihat rumah tersebut..dalam masa beberapa minit sahaja si suami (orang tengah) datang membawa kunci rumah yang dikatakan berada pada orang tengah yang ketiga..kami mengikut beliau untuk melihat rumah tersebut yang bernombor 17,tingkat 14 di blok c..saya telah membayar sewa rumah sebanyak RM450 seperti yang dinyatakan didalam rumah tersebut dan menyerahkan kunci tanpa resit kerana beliau menyatakan tuan rumah akan datang untuk menghantar resit dan mgambil duit sewa untuk bln seterusnya..
tetapi pada 03/03/2011 saya berjumpa dengan si isteri untuk meminta no telefon tuan rumah tetapi saya dimarahi.dan beliau memberi banyak alasan.semasa perselisihan faham berlaku si isteri menyatakan bahawa tuan rumah tidak akan berjumpa dengan penyewa kerana bimbang orang akan mengetahui dia telah menyewakan rumah tersebut. setelah saya mengetahui perkara tersebut saya tidak ingin mengambil risiko dan tidak bersetuju untuk menyewa di rumah tersebut..saya meminta kembali wang yang telah saya serahkan kepada suami beliau tetapi beliau menyatakan tidak akan menyerahkan wang tersebut..dan beliau cuba memukul saya apabila saya berkeras meminta wang saya..saya telah membuat laporan polis pada 05/03/2011 dan telah memberitahu beliau sepasang suami isteri tetapi tiada sebarang tindakbalas...disini saya ingin mengetahui apakah tindakan pihak tuan kepada mereka, kerana saya hanya ingin mendapatkan kembali wang saya..dan saya juga tidak mahu orang lain menjadi mangsa seperti saya..saya harap pihak tuan dapat menyelesaikan masalah saya ini....

amy
11/03/2011 07:59PM
saya ibu tunggal ingin membuat permohonan rumah rakyat
saya harap pihak tuan,puan memberitahu cara- cara permohonan bagi memudah kan saya
terima kasih

eyra
25/03/2011 09:40PM
di mana letak nye borang permohonan rumah pertamaku di johor secara online ???

Muhammad Aidil
13/04/2011 11:36AM
Saya nak cari rumah sewa untuk kategori bergaji rendah (sekitar RM 150-250) di sekitar nusajaya. Sila beritahu saya jika ada kekosongan.

AHMAD NOOR BIN MUSTAFFA
20/04/2011 11:45AM
Assalam...saya seorang anak jati johor yang telah berkerja hampir lima tahun di negeri selangor.Saya berhasrat untuk mendapatkan sebuah rumah di Batu Pahat iaitu di tempat kelahiran saya sendiri.Pendapatan tahunan saya (EA)adalah rm25k.Jika ada sebarang maklumat untuk projek perumahan baru di Batu pahat,bolehlah Pihak Tuan berhubung dengan saya melalui talian 017-7745277 atan e-mel saya : cybersyok@yahoo.com
sekian,terima kasih.

ali
28/04/2011 12:08AM
sya telah cadang nak beli rumah kos sederhana second hand..Bagaimana proses tukar hak milik. macamana nak mohon kelulusan dari pejabat perumahan. Ada borang ke ..boleh download atau emel kepada saya . Tolong lah tuan..

norsiah
28/04/2011 11:48AM
bagaimana ingin memohon rumah pprt untuk ibu saya iaitu ibu tunggal dan memohon bantuan untuk wang bantuan ibi tunggal

nyx chan
28/04/2011 01:58PM
selamat petang,adakah pinjaman dari gov boleh dpt pinjam 100% untuk membeli rumah???

azilla
30/04/2011 11:52AM
bagaimana saya ingin memohon pembelian rumah di sekitar batu pahat? gaji rm 2500 (saya + suami) dan ingin membeli rumah murah sahaja.. adakah saya terus jumpa pemaju atau macam mane?

Mrs.Vanajah Pusparaj
05/05/2011 05:14PM
Saya seorang suri rumah dan mempunyai tiga anak dan suami saya bekerja sebagai technichan di kilang.Saya mencari rumah kos rendah kerajaan.Di manakah saya boleh mendapat borang untuk permohonan rumah kos rendah?

aishha
09/09/2011 08:55PM
askum,,saya ingin brtanya mcm mner mahu apply rumah di sri stulang..???

nea
13/09/2011 07:24PM
salam,sy hendak bli rumah di sekitar parit raja or jln kluang. mcm mne sy nk tau ada rumah yg hendak d beli. kalau boleh sebelum bangunan di dirikan lg sy nk bli. klu dh siap pn x per.

Aienien Aina II
07/04/2012 02:52PM
salam sejahtera,saya hendak membeli rumah kos rendah di sekitar parit raja,pendapatan suami saya kurang dari rm 1500 sebulan,bagaimana saya ingin mengetahui dengan lebih lanjut syarat untuk membeli rumah tersebut.

Yong Yee Kong
26/06/2012 11:20PM
Salam 1Malaysia,
Saya sedang cari rumah kos serdehana di sekitar lima kedai, sesiapa ada maklumat, sila email aku.
discovery.star@hotmail.com

CRYSTAL
30/03/2014 10:21PM
bilakah keputusan cabutan rumah mampu milik di lima kedai keluar? boleh dapat maklumat dari mana? sila emailkan kepada saya.
gctan09@yahoo.com.my
Please login to submit your comment here.
Share |
More Address
  • Johor
  • Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Johor Cawangan Perumahan