SJK (T) Ladang Pasir Gajah

Peta Lokasi dan Alamat
Alamat:Peti Surat Pos No.3, Pejabat Pos Kuala Krai,
18000 Kuala Krai, Kelantan
Tel:09-966 8848
Faks:09-966 8848
Email:[email protected]
Pengumuman
sekolah ini pernah melahirkan seorang murid cemerlang dalam peperksaan UPSR 2005 dan menerima anugerah daripada bekas Menteri Kerjaraya Dato' Seri S.Samy vellu
Ragu - 2010-05-04 19:53:48
sekolah ini ditubuh pada 1.12.1945
Ragu - 2010-05-04 19:49:59

Sila masukkan pengumuman mengenai "SJK (T) Ladang Pasir Gajah" (maksimum 200 huruf).

Masih Ku Ingat ...

Ruangan ini hanya untuk cerita mengenai pengalaman belajar, mengajar atau melawat ke SJK (T) Ladang Pasir Gajah sahaja. Cerita berunsur kebencian, politik, boleh menyinggung perasaan individu atau kumpulan yang lain dan lain-lain perkara yang tidak sihat tidak dibenarkan di sini.


Ragu
03/10/2010 10:46AM
Sejarah Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Pasir Gajah
Penubuhan SJK(T) Ladang Pasir Gajah bermula sebelum kemerdekaan lagi. ia bertujuan untuk memberi pendidikan kepada semua kaum di Tanah Melayu pada ketika itu dan memastikan masyarakat India yang kebanyakannya menetap di kawasan ladang pada masa itu mendapat pendidikan sempurna seperti kaum-kaum di tempat lain.

pada 1 Disember 1945, pihak pengurusan ladang Pasir Gajah telah sebulat suara melantik En. Narayanasamy sebagai guru besar yang pertama di sekolah ini. Sekolah ini ditubuhkan di bawah akta "Labour Code Malaya" dan dinamakan sebagai Tamil School Pasir Gajah Estate. Pada saat awal penubuhannya segala urusan pengurusan dan hal ehwal pentadbiran diuruskan oleh pihak pengurusan Ladang Pasir Gajah, Kuala Krai.

Di awal penubuhan sekolah ini, seramai 35 orang murid telah mendaftar dan dengan seorang guru sahaja. Pihak pengurusan Ladang Pasir Gajah bertanggungjawab memastikan segala kebajikan murid-murid seperti membekal makanan dan minuman pada waktu rehat.

Pada tahun 1956, sekolah ini diambil alih oleh pihak kerajaan dan dinamakan sebagai Standard Type Primary School Pasir Gajah Estate. Pengurusan dan pentadbiran sekolah masih lagi diuruskan oleh pihak pengurusan Ladang Pasir Gajah. pada tahun 1965, kerajaan mengambilalih sepenuhnya sekolah dan ditukar nama kepada Sekolah Rendah Jenis Kebangssan Tamil Ladang Pasir Gajah dan memdapat status bantuan penuh kerajaan.

semenjak awal penubuhan pada 1945 sehingga 1967, Sekolah Rendah Jenis Kebangssan Tamil Ladang Pasir Gajah beroperasi di Ladang Pasir Gajah. Pada tahun 1968, Sekolah Rendah Jenis Kebangssan Tamil Ladang Pasir Gajah telah berpindah ke bangunan baru yang dibina di atas tapak seluas 3.4 ekar dan dikongsi bersama dengan Sekolah Rendah Kebangssan Pasir Gajah. Pada ketika itu, SRK Pasir Gajah Beroperasi Pada sesi pagi dan SRJK(T) Ladang Pasir Gajah pada sesi petang. bangunan baru ini telah dirasmikan oleh Menteri Pelajaran Ketika itu iaitu Encik Mohd Khir Bin Johari pada 06 April 1968.

Pada 1969 pihak ibu bapa telah memohon bantuan daripada Persatuan Ibu Bapa dan Guru untuk membina sebuah bangunan tambahan supaya murid SRJKT Ladang Pasir Gajah dapat beroperasi pada sesi pagi. dengan sumbangan dari PIBG, sebuah bangunan beratap telah didirikan.

Pada 20 Mei 1985 SRK Pasir Gajah telah berpindah semula ke bangunan baru, dan SRJKT Ladng Pasir Gajah meneruskan operasi di tapak ini. Dalam Rancangan Malaysia Ke-8 sebuah bangunan baru $ Tingkat Bernilai RM 2.2 juta telah dibina dan siap untuk diduduki pada 01 Januari 2004

Ragu
03/10/2010 09:54AM
Sejarah Sekolah
Sejarah penubuhan sekolah Tamil bermula seiring dengan pembukaan ladang-ladang getah di negeri Kelantan terutamanya di daerah Kuak Krai dan Tanah Merah. Bermula dari tahun 1940 hingga 1960 sebanyak sembilan buah Sekolah Tamil telah didirikan oleh pengurus ladang di negeri Kelantan.

Bermula pada dekad 1970an berlaku pemindahan pekerja-pekerja ladang ke bandar dan luar negeri. Ini telah memberi kesan kepada sekolah-sekolah Tamil. Pada awal tahun 1980an hanya tinggal tagi buah sekolah tamil yang masih beroperasi iaitu SJK Ladang Taku, SJK Ladang Kerilla dan SJK (Tamil) Pasir Gajah. Ekoran daripada kekurangan pelajar India pada pertengahan tahun 1990an SJK Taku dan SJK Kerilla ditukar status sebagai Sekolah Kebangsaan.

Sehingga kini hanya tinggal satu-satunya sekolah Tamil di negeri Kelantan iaitu Sekolah Jenis kebangssan (Tamil) Pasir Gajah.
Sila login untuk menghantar cerita anda.
Free Subscription
Education related businesses such as:
  • tuition centres
  • home tuition
  • music class
  • dancing class
  • taekwando class
  • kindergartens
  • or any related categories
are encourage to subscribe the FREE listing here.