SK Jabor

Peta Lokasi dan Alamat
Alamat:Kg Alor Batu Jabor,
26150 Kuantan, Pahang
Tel:09-551 6126
Faks:09-551 6126
Pengumuman

Sila masukkan pengumuman mengenai "SK Jabor" (maksimum 200 huruf).

Masih Ku Ingat ...

Ruangan ini hanya untuk cerita mengenai pengalaman belajar, mengajar atau melawat ke SK Jabor sahaja. Cerita berunsur kebencian, politik, boleh menyinggung perasaan individu atau kumpulan yang lain dan lain-lain perkara yang tidak sihat tidak dibenarkan di sini.


zakariatalib
03/10/2010 02:24AM
awal tahun 1972
sekolah kebangsaan jabor ini telah siap pembinaan nya dan dibuka untuk diduduki oleh murid pada awal tahun 1972...masa tu saya masuk darjah 5...beberapa bulan sebelum peperiksaan penilaian darjah 5...

murid2 berpindah dari bangunan lama iaitu dari balai raya kampung yang terletak berhampiran masjid kg alor batu jabor (balai raya tu sudah tidak ujud lagi sekarang ni).

murid2 belajar di balai raya yang dijadikan bangunan sekolah sementara ketika saya darjah 3 (1970) dan darjah 4 (1971). sebelum balai raya, kami belajar di sekolah yang serba daif dan uzur, berdindingkan papan dan dawai, beratapkan zink dan berlantaikan tanah semasa darjah 1 (1968) dan darjah 2 (1969)yang terletak di seberang jalan iaitu di negeri terengganu. jalan raya ke kampong ini juga merupakan garisan sempadan antara negeri pahang dan terengganu.

semasa mula dibuka, sekolah ini hanya mempunyai satu blok bangunan dengan 5 bilek darjah, sebuah bilek guru yang dijadikan bilek darjah, pejabat yang jadi bilek guru, bilek guru besar, tandas lelaki dan perempuan. tiada bekalan letrik dan tiada bekalan air.

bekalan air diangkut oleh murid2 setiap pagi dari sebuah perigi yang terletak 100m dari kawasan sekolah. kawasan sekolah dibersihkan oleh murid2 sendiri kerana tiada tukang kebun. sekolah hanya mempunyai 5 guru dan seorang guru besar. bilangan murid seramai lebih kurang 120 orang. kelas saya darjah 5 ada lebih kurang 20 orang.

sekarang, tahun 2010...hampir 40 tahun kemudian...sekolah ini sudah mempunyai beberapa blok bangunan serta kantin. alhamdulillah!
Sila login untuk menghantar cerita anda.
Free Subscription
Education related businesses such as:
  • tuition centres
  • home tuition
  • music class
  • dancing class
  • taekwando class
  • kindergartens
  • or any related categories
are encourage to subscribe the FREE listing here.