SK King George V

Peta Lokasi dan Alamat
Alamat:Km 4, Jalan Kuala Pilah, Ampangan,
70400 Seremban, Negeri Sembilan
Tel:06-762 3041
Faks:06-762 3041
Pengumuman

Sila masukkan pengumuman mengenai "SK King George V" (maksimum 200 huruf).

Masih Ku Ingat ...

Ruangan ini hanya untuk cerita mengenai pengalaman belajar, mengajar atau melawat ke SK King George V sahaja. Cerita berunsur kebencian, politik, boleh menyinggung perasaan individu atau kumpulan yang lain dan lain-lain perkara yang tidak sihat tidak dibenarkan di sini.


kaklang
11/06/2011 10:02PM
tempat aku mengenal huruf
Di sekolah inilah aku pertama kali mengenal huruf A,B,C. Tidak seperti kanak-kanak, aku tidak pernak ke sekolah tadika. Apabila melangkah kaki masuk darjah 1, aku masih ingat guru (aku tidak ingat nama guruku pada waktu itu, tetapi salah seorang guruku di darjah satu adalah Puan Salmah) menggunakan papan hitam, kami duduk di atas lantai dan mula membaca A,B,C; 1,2,3.
Alhamdulillah aku dapat membaca akhirnya dan pada masa itu kegemaranku adalah membaca. Rasa-rasanya sehingga darjah 6, telah habis semua buku di 'kutub khanah' - perkataan yang digunakan untuk perpustakaan - telah aku baca.
Seorang guru yang aku paling hormati dan kagumi adalah Cik Habsah. Aku masih ingat setiap pagi, beliau akan berjalan kaki dari rumah ke sekolah dengan payung - melalui 'gate C' kalau aku tak silap; memakai kasut tinggi, lipstik merah dll. Aku tak lupa semua itu.
Kawan-kawan baik aku pada masa itu adalah Rozila, Audra, Halim, Nazrul, Farid. Malangnya aku tidak pernak berjumpa dengan mereka kecuali halim beberapa tahun lalu.

Berkat tempat inilah, aku telah meneruskan pelajaran ke asrama penuh - college Tunku Kurshiah dan seterusnya melanjutkan pelajaran ke menara gading.
Sekarang aku juga menjadi pensyarah dan tidak pernah aku lupa jasa guru-guru yang mengajar aku dari A,B,C sehingga aku kini mengajar anak-anak Malaysia di menara gading.
Aku berharap, rakan-rakan yang seangkatan denganku -Georgian 1977-1982, agar dapat menghubungi aku dan mungkin kita boleh berjumpa, menubuhkan alumni pelajar dan berbuat sesuatu untuk sekolah yang begitu banyak berjasa ini.

A/P Dr. Noraida Ramli,
Pensyarah, Neonatologist,
Medical School, Universiti Sains Malaysia,
Kubang Kerian, Kelantan
Sila login untuk menghantar cerita anda.
Free Subscription
Education related businesses such as:
  • tuition centres
  • home tuition
  • music class
  • dancing class
  • taekwando class
  • kindergartens
  • or any related categories
are encourage to subscribe the FREE listing here.