SK Padang Tembak 1

Peta Lokasi dan Alamat
Alamat:Jalan Semarak,
54100 Kuala Lumpur
Tel:03-2692 9910
Faks:03-2694 5037
Pengumuman

Sila masukkan pengumuman mengenai "SK Padang Tembak 1" (maksimum 200 huruf).

Masih Ku Ingat ...

Ruangan ini hanya untuk cerita mengenai pengalaman belajar, mengajar atau melawat ke SK Padang Tembak 1 sahaja. Cerita berunsur kebencian, politik, boleh menyinggung perasaan individu atau kumpulan yang lain dan lain-lain perkara yang tidak sihat tidak dibenarkan di sini.


mathy
05/03/2014 11:13AM
Hari aku di hukum
Waktu itu aku di dalam Darjah 5 Biru. Tahun 1971. Guru Matematik, Guru Besar yang sangat garang dan tegas. Dia sentiasa memarahi dan memukul aku. Kerap juga, rambut aku yang ditocang panjang ditarik dgn kuat. Waktu itu, ku menanagis bukan keran sakit, tetapi malu dan marah dengan diriku yang kurang celk akal dengan hitungan matematik yang diajar. Ini kerana guru sangat garang.

Satu hari dalam cuti 2 minggu, aku diberi kerja rumah Matematik.Ia diberi dalam bentuk kertas A4 yang dicetak dengan soalan- soalan. Entah bagaimane, kertas itu hilang. Puas aku mencari tetapi tidak juga menjumpainya. Aku mendapat demam kerana perkara ini. Aku tidak berani memberitahu ibubapa , takut dimarahi kelak oleh mereka. lantas aku mencari sendiri tetapi tidak juga menjumpa.
Hari Isnin, aku ke sekolah. Aku berdoa, cikgu tidak akan bertanya sesiapa mengenai kerja rumah itu, atau dia telah keluar ke mesyuarat. Tepati, malangnya, dia hadir dan seperti sudah tahu kisah aku, dia menghampiri aku untuk melihat kerja rumah. Dia melenting aku dan mencampakkan buku ku di luar kelas. Kemudian, dia menarik tocang aku dan memanggil aku dengan pelabagai nama; pemalas, tiada guna, tidak harus dalam kelas ini dsbnya. Aku tidak berani berkata apa - apa. Semua kawan sekelas menunduk kepala saja, keran takut dimarahi juga.

Selepas rehat, ada perhimpunan kecil setiap hari. Pada masa itu, dia menyuruh guru bertugas utk mememanggil nama ku. Aku diarahkan berdiri di atas platform tangga di mana seluruk sekolah dapat melihat aku. Dia memberitahu kepada semua 'ini ialah seorang pelajar yang tidak baik, tidak membuat kerja rumah, berbohong, contoh pelajar yang buruk dan mesti dihindari oleh yang lain. Jangan rapat atau berkawan dengannya. Dia harus dirotan di khyalak ramai.Dan pelbagai cemuhan lagi. Aku teras pekak.

Hari itu, aku sudah mati. Mati dari segala kehormatan dan harga diri. Aku menunduk dan berdiri di atas sehingga guru besar itu masuk. Guru lain segera menyuruh aku turun dan menasihati supaya aku lebih bercermat di masa depan.Aku tidak berani bersua dengan sesiapa pun selepas itu. Adik aku yang berada di darjah 4 berasa simpati tetapi dia juga mengugut aku untuk memberithahu kpd ibubapa aku. Pad zaman itu, kami akan dirotan oleh ibu bapa jika dimarahi guru.

Sebulan selepas itu, ibu saya mengalihkan televisyen untuk menyapu di belakang. Kertas kerja rumah berada di belakang peti tv keran ditiup angin dan melekat di belakang nya. Aku terasa spt hendak pitam. Disitu rupanya kertas itu. Kertas yang merampas keindahan kanak kanak riang.
tetapi darhah 6 mengembalikan a
keriangan itu kerana En Kassim majid yg menjadi guru kelas sgt baik w/pun tegas. Aku terus maju dan pandai sehingga mendapat keputusan yg baik dalam peperiksaan.

Aku kembali ke sekolah ini sbg guru sandaran selepas tamat Ting 6 tahun 1980. Aku mengajar Darjah 2 dan menjadi guru yg sangat disayangi oleh murid. Hanya dua bulan dan bila saya tamat , saya terima byk hadiah dan murid lelaki dan perempuan menangis kerana saya tidak akan mengajar mereka lagi.
Justeru, saya masuk ke maktab perguruan dan menjadi seorang guru MAtematik dan B.Inggeris. Selepas bbp tahun, saya meneruskan pengajian ke universiti dan sekarang saya menjadi pensyarah dan melatih guru - guru untuk sekolah rendah.

Petua pertama, Guru mesti lah seorang yang dapat mendekati murid agar, pembelajaran dapat dikendalikan dgn berkesan.

Sekian terima kasih.
Sila login untuk menghantar cerita anda.
Free Subscription
Education related businesses such as:
  • tuition centres
  • home tuition
  • music class
  • dancing class
  • taekwando class
  • kindergartens
  • or any related categories
are encourage to subscribe the FREE listing here.