SK Pengkalan Berangan

Peta Lokasi dan Alamat
Alamat:Kampung Pengkalan Berangan,
21040 Kuala Terengganu, Terengganu
Tel:09-680 1479
Faks:09-680 1479
Pengumuman

Sila masukkan pengumuman mengenai "SK Pengkalan Berangan" (maksimum 200 huruf).

Masih Ku Ingat ...

Ruangan ini hanya untuk cerita mengenai pengalaman belajar, mengajar atau melawat ke SK Pengkalan Berangan sahaja. Cerita berunsur kebencian, politik, boleh menyinggung perasaan individu atau kumpulan yang lain dan lain-lain perkara yang tidak sihat tidak dibenarkan di sini.


syazue
02/09/2012 12:41AM
Aku waktu itu..
Dulu..aku kami akan ke sekolah bersama adik perempuanku dgn menaiki basikal usang itu atau berjalan kaki. Setiap hari emak akan bekalkan sarapan dan duit belanja sebanyak 30 sen. Selalunya kami akan simpan duit itu untuk berbelanja di pasar pagi. Justeru itulah kami selalu lewat ke sekolah pada setiap hari selasa..;)

Adikku merupakan seorang yg agak berani dan bermulut murai. Jadi emak bungkuskan keropok dan kacang untuk adik jual di kelasnya bagi menampung perbelanjaan kami. Memang laris jualannya. Ada juga beberapa kali aku cuba menjual di kelasku, tapi selalunya hanya separuh yg habis lantaran sifat pemalu dan pendiamku..

Minatku yg mendalam dalam bacaan membuatkan aku di antara yg sering kelihatan di perpustakaan. Setiap kali perpustakaan bergerak datang, akulah di antara yg tak sabar2 ingin menyerbu ke dalamnya untuk mencari buku karangan Enid Blyton kegemaranku.Hasilnya, aku pernah mewakili sekolah dalam karangan penulisan dialog.Minatku yg ketara dalam lukisan dan mewarna juga membuatkan aku pernah menjadi juara dalam mewarna di antara pelajar sempena Hari Guru..

Waktu yg aku gemari ialah waktu ko-kurikulum pada waktu petang setiap hari Rabu. Selalunya aku akan ditempatkan dalam rumah kuning. Entah kenapa sering kali pasti rumah kami yg menang. Nasib agaknya..Pernah sekali..kami dikehendaki berkhemah dalam pasukan beruniform. Masih kuingat..memasak nasi, sardin, mee goreng bersama teman2 di tepi khemah. Enaknya masakan itu lebih drpd masakan yg biasa kumakan..Kemudian kami bersama2 meredah belukar dalam aktiviti 'jungle tracking' yg mana kamilah juaranya. Seronoknya tak terkira. Tapi pada malamnya hujan ribut melanda memaksa kami bermalam di dalam kelas, bukannya di dalam khemah...

Pada sebelah petang, aku akan ke sekolah Fardhu Ain mengayuh basikal usangku. Sebelum pulang, aku bersama beberapa teman akan bermain 'geng' di lantai koridor di depan kelas kami. Memang seronok bila diingati...

Kenangan aku di sekolah ini tidaklah sehebat mana, tapi yg pastinya..itulah kenangan2 yg masih kuingati dan kurindui hingga ke saat ini...:))
Sila login untuk menghantar cerita anda.
Free Subscription
Education related businesses such as:
  • tuition centres
  • home tuition
  • music class
  • dancing class
  • taekwando class
  • kindergartens
  • or any related categories
are encourage to subscribe the FREE listing here.