SMK Lenga

Sekolah ini ditubuhkan pada 1 Januari 1970 dengan nama Sekolah Menengah Lenga, Muar (Kebangsaan dan Inggeris ). Pada mula penubuhannya, terdapat 4 buah tingkatan, iaitu 2 buah tingkatan satu aliran Melayu, sebuah tingkatan aliran Inggeris, dan sebuah tingkatan peralihan. Seramai 7 orang guru bertugas pada peringkat awal dengan diketuai oleh En. Yusof bin Ibrahim sebagai Guru Besarnya. Pada ketika itu sekolah ini menumpang di Sekolah Rendah Kebangsaan Inggeris Lenga dan sesi persekolahannya dijalankan di sebelah petang.

Pada 1 Julai 1970 sekolah ini berpindah ke tapak baru yang terletak di Felda Batu 27, Lenga yang terdiri daripada 2 blok bangunan yang mempunyai 7 buah bilik dan sebuah pejabat. Turut disediakan ialah sebuah perpustakaan dan sebuah blok kantin serta 2 unit rumah guru.

Pada tahun 1976, tingkatan 4 sastera dimulakan di sekolah ini, dan namanya ditukarkan kepada Sekolah Menengah Lenga, Muar. Pada tahun 1980 bangunan sekolah ini ditambah 2 blok lagi dan bekalan elektrik diperolehi pada tahun 1985.

Pada tahun 1989, sebuah blok gotong royong dibina yang mengandungi 4 buah bilik darjah. Pada tahun 1990 sebuah blok tiga tingkat dibina dan siap pada bulan Oktober 1990.Di tingkat bawah bangunan ini terdapat makmal-makmal sains, manakala di tingkat 2 dan 3 mengandungi 10 buah bilk darjah.

Pada tahun 1991/1992 kelas tingkatan 4 sains dimulakan. Pada bulan Oktober 1991 juga, Sekolah Menengah Lenga telah dirasmikan oleh YAB Tan Sri Dato Haji Muhyiddin bin Mohd Yassin, Menteri Besar Johor ketika itu. Sehingga kini, sekolah ini mengandungi 7 buah blok bangunan dan sebuah kantin.

Diambil dari: http://www.geocities.com/Athens/Ithaca/9489/
Peta Lokasi dan Alamat
Alamat:Felda Batu 27, Lenga,
84040 Muar, Johor
Tel:06-971 1725
Faks:06-971 1725
Pengumuman

Sila masukkan pengumuman mengenai "SMK Lenga" (maksimum 200 huruf).

Masih Ku Ingat ...

Ruangan ini hanya untuk cerita mengenai pengalaman belajar, mengajar atau melawat ke SMK Lenga sahaja. Cerita berunsur kebencian, politik, boleh menyinggung perasaan individu atau kumpulan yang lain dan lain-lain perkara yang tidak sihat tidak dibenarkan di sini.


SABRIE
19/06/2010 01:55PM
Aku Dan Usaha
salam buat semua guru dan kawan2 yg masih ingat lg pada diri ini buat rakan kelas siti nor amalia,farhani syafie,kentos,wak bon,amir,dan semua yg aku dah lupe namenye...............bermula pd thn 2001,dengan kelas 1 usaha,bermula kisah aku di SMKL...seronok dengan guru2 yang masih mengajar di sane buat cikgu rahman selamat,ustaz zul,cikgu rohaya,cikgu jun tak lupe juga pd cikgu syafie n semua guru yang mengajar aku dulu.......trimakasih kepada semua tampa cikgu siapalah sy sekarang ini..................rasa tak terbalas jasa cikgu semua.................
Sila login untuk menghantar cerita anda.
Free Subscription
Education related businesses such as:
  • tuition centres
  • home tuition
  • music class
  • dancing class
  • taekwando class
  • kindergartens
  • or any related categories
are encourage to subscribe the FREE listing here.