SMK Paduka Tuan

Peta Lokasi dan Alamat
Alamat:Jalan Genuang,
85000 Segamat, Johor
Tel:07-943 1341
Faks:07-943 7376
Pengumuman

Sila masukkan pengumuman mengenai "SMK Paduka Tuan" (maksimum 200 huruf).

Masih Ku Ingat ...

Ruangan ini hanya untuk cerita mengenai pengalaman belajar, mengajar atau melawat ke SMK Paduka Tuan sahaja. Cerita berunsur kebencian, politik, boleh menyinggung perasaan individu atau kumpulan yang lain dan lain-lain perkara yang tidak sihat tidak dibenarkan di sini.


Kay Latiff
25/07/2012 04:04PM
Memberi nama baru kepada sekolah
Dalam satu mesyuarat PIBG 1981, walaupun ketika itu saya muda remaja tetapi oleh keraana mengajar Bahasa Melayu dan SEJARAH, saya memberanikan diri mencadangkan nama Sekolah Menengah Rendah, Jalan Genuang ditukar sebagai Sekolah Menengah Bendahara Paduka Tuan. Ada antara ibu bapa yang meminta saya menggugurkan perkataan bendahara dan saya bersetuju. setelah beberapa bulan kemudian , guru besar ketika itu, memanggil saya dan memberitahu nama sekolah yang baru cadangan saya telah diluluskan oleh JPNJ. Guru besar meminta saya mencari slogan/ moto sekolah. di rumah saya memerah minda mencari moto yang sesuai. Akhirnya saya mendapat moto yang saya fikirkan sesuai pada masa itu dengan huraiannya sekali. moto tersebut iaqlah BERUSAHA, BERILMU DAN BERBAKTI. Moto tersebut masih diguna hingga kini.
Kemudian saya diminta melukis logo sekolah. Saya minta guru seni ketikan itu, En. Hadi melukisnya. Cikgu Hadi membuat logo yang sangat cantik (modern Art) tetapi Guru besar tidak bersetuju. Beliau minta Cikgu Hadi duduk dengan saya dan reka logo berdasarkan sejarah Melaka dan Segamat. Oleh itu, saya pun meminta Cikgu Hadi melukis tengkolok/tanjak melambangkan Kesultanan Melayu Melaka , 2 ekor udang galah pada bahagian tepi melambangkan bandar Segamat dan sebagainya. Semuanya mempunyai rasional tersendiri.
Sila login untuk menghantar cerita anda.
Free Subscription
Education related businesses such as:
  • tuition centres
  • home tuition
  • music class
  • dancing class
  • taekwando class
  • kindergartens
  • or any related categories
are encourage to subscribe the FREE listing here.