Sekolah Ku / My Schools

Cerita Terkini / Latest Stories

Nan224
14/11/2017 02:10PM
Saya bersekolah diSKTA dari 1970 hingga1975.
Masatu sek Tg Agas ada sebuah sek yg di perbuat dari kayu dan atapnya atap nipah, memang kampung sungguh gayanya. Sek ni betahan sampai tahun 1972, 1973 dah pindah ke sek baru(batu) di sekukuh tapi nama masih lagi SKTA.

Apa pun bila dah tua saya paling suka bila teringat saat2 saya bersekolah di sek lama yg atapnya atap nipah dan dinding papan tiada elektrik,tiada kipas dan serba sederhana.Sekolah nya di pinggir laut, haa bila balik sekolah lalu kot alor sumgai PakLeh sambil main air.
Yang best kalau musim belangkas pada bulan July atau August tak sempat balik rumah dah pegi tepi pantai caru belangkas. Sambil main air sambil nyanyi lagu2 6oan lagu Jefridin, A.Ramli Ahmad Jais dan lain2. Aku memang suka menyanyi.

Dah penat baru balik emak pun marah baju kotor ha..ha..ha..

Banyak lagi kalu nak diceritakan kisah yg sangat menarik semasa bersekolah di sek lama di tepi pantai laut tu.

1972 bermulah saya bersekolah di sek baru yg jaraknya lebih kurang 5 atau 6 km dari rumah aku. Setiap pagi aku berjalan kaki kesekolah bersama adek2 aku Yan dan Ina kerana kami taada basikal. Tapi tak pelah sebab ramai org lain pun jalan kaki jugak jadi tak lah terasa sangat.Kami semu orang miskin.

Saya terus bersekolah di sek baru ini sehingga tamat darjah 6.Semasa darjah enam saya menjadiKetua Murid. Dari darjah satu sampai 5 jadi ketua darjah. He..he bangga jugak rasanya.

Sekolah baru ni pun masih tak banyak berubah elektrik masih taada, kipas masih taada dan air paip kene pump naik ketangkin dulu baru boleh guna paip.

Masa saya ingat juga masa tu saya ke sekolah pakai kasut plastik je. kalau koyak jait guna dawai.Orang miskinlah katakan.
Tak pernah terlintas di fikiran suatu hari nanti nak hidup mewah ada kereta, rumah batu, dan sebagainya kerana tak tergamak rasenya nak berangan2 demikian memandangkan kehidupan keluarga yang susah.
Tapi ayah saya tak suka kalau saya nak ikut kelaut sebab katanya dia tak mau saya jadi nelayan.

Alhamdulillah hari saya hidup dalam serba sederhana tak kaya tapi cukuplah keperluan dan saya tak jadi nelayan macam ayah saya impikan.

Hari ini saya adalah seorang Penguru Produksi disalah sebuah Kilang dan pernah menjadi Jurutera Kanan bahagian rekebentuk mekanikal.

Terimaksih Sekolah Kebangsaan Tg Agas serta semua guru2 yang telah berjasa kepada saya yangmana kesemua guru2 saya telah kembali kerahmatullah disaat saya menulis cerita ini..Alfaatihah utk mereka.

Rasa cukup sampai disini saja kalau nak d ikutkan panjang lagi certanya tapi saya mesyuarat kejap lagi.

Di harap ada sahabat saya dari sek ini yang boleh kongsi cerita.

Sekian terima Kasih.

Nan224
14/11/2017 02:06PM
Saya bersekolah diSKTA dari 1970 hingga1975.
Masatu sek Tg Agas ada sebuah sek yg di perbuat dari kayu dan atapnya atap nipah, memang kampung sungguh gayanya. Sek ni betahan sampai tahun 1972, 1973 dah pindah ke sek baru(batu) di sekukuh tapi nama masih lagi SKTA.

Apa pun bila dah tua saya paling suka bila teringat saat2 saya bersekolah di sek lama yg atapnya atap nipah dan dinding papan tiada elektrik,tiada kipas dan serba sederhana.Sekolah nya di pinggir laut, haa bila balik sekolah lalu kot alor sumgai PakLeh sambil main air.
Yang best kalau musim belangkas pada bulan July atau August tak sempat balik rumah dah pegi tepi pantai caru belangkas. Sambil main air sambil nyanyi lagu2 6oan lagu Jefridin, A.Ramli Ahmad Jais dan lain2. Aku memang suka menyanyi.

Dah penat baru balik emak pun marah baju kotr ha..ha..ha..

Banyak lagi kalu nak diceritakan kisah yg sangat menarik semasa bersekolah di sek lama di tepi pantai laut tu.

1972 bermulah aku bersekolah di sek baru yg jaraknya lebih kurang 5 atau 6 km dari rumah aku. Setiap pagi aku berjalan kaki kesekolah bersama adek2 aku Yan dan Ina kerana kami taada basikal. Tapi tak pelah sebab ramai org lain pun jalan kaki jugak jadi tak lah terasa sangat.

Saya terus bersekolah di sek baru ini sehingga tamt darjah 6.Semasa darjah enam saya menjadiKetua Murid. Dari darjah satu sampai 5 jadi ketua darjah.

Sekolah baru ni pun masih tak banyak berubah elektrik masih taada, kipas masih taada dan air paip kene pump naik ketangkin dulu baru boleh guna paip.

Masa saya ingat juga masa tu saya ke sekolah pakai kasut plastik je. kalau koyak jait guna dawai.Orang miskinlah katakan.
Tak pernah terlintas di fikiran suatu hari nanti nak hidup mewah ada kereta, rumah batu, dan sebagainya kerana tak tergamak rasenya nak berangan2 demikian memandangkan kehidupan keluarga yang susah.
Tapi ayah saya tak suka kalau saya nak ikut kelaut sebab katanya dia tak mau saya jadi nelayan.

Alhamdulillah hari saya hidup dalam serba sederhana tak kaya tapi cukuplah keperluan dan saya tak jadi nelayan macam ayah saya impikan.

Hari ini saya adalah seorang Penguru Produksi disalah sebuah Kilang dan pernah menjadi Jurutera Kanan bahagian rekebentuk mekanikal.

Terimaksih Sekolah Kebangsaan Tg Agas serta semua guru2 yang telah berjasa kepada saya yangmana kesemua guru2 saya telah kembali kerahmatullah disaat saya menulis cerita ini..Alfaatihah utk mereka.

Rasa cukup sampai disini saja kalau nak d ikutkan panjang lagi certanya tapi saya mesyuarat kejap lagi.

Di harap ada sahabat saya dari sek ini yang boleh kongsi cerita.

Sekian terima Kasih.

Li BJ
01/06/2017 04:47PM
Saya Leftenan Komander Rosli bin Jamaludin TLDM, Pelajar SMGC 80, 83, dan 84 mencadangankan agar diwujudkan Alumni SMKGC bagi menghimpunkan semua bekas-bekas pelajar dari tahun pertama sekolah ini dibuka hingga kini. Dipercayai persatuan ini mampu megembalikan kenangan tuan-tuan dan puan-puan keteika bersekolah di sini. Sekiranya ada cadangan bolehlah kita berinteraksi di laman ini. Saya boleh dihubungi di talian 013-3115146. Sekian, terima kasih.

leslie
26/01/2017 10:52AM
Dear Parents & Individual,
Good Morning !
We are GZT-Team of Parents-group who founded this Group of GZT-Team, specializing in ;
(1) HOW TO SURVIVE IN DEEP WATER WITHOUT ANY FLOATING-OBJECTS
(2) UNIQUE COACHING ON HOW TO SWIM EFFECTIVELY & HAPPILY
(3) HOW TO SWIM - SWIM YOUR WAYS TO HAPPINESS.

WE ARE NOT LIKE OTHER SWIMMING CLUBS IN KLANG VALLEY FOCUSING SOLELY, WRONGLY ON 1-2-3.
cheers,
Crystal & Leslie, 0111 303 2782
crystalow88@gmail.com

leslie
26/01/2017 10:51AM
Dear Parents & Individual,
Good Morning !
We are GZT-Team of Parents-group who founded this Group of GZT-Team, specializing in ;
(1) HOW TO SURVIVE IN DEEP WATER WITHOUT ANY FLOATING-OBJECTS
(2) UNIQUE COACHING ON HOW TO SWIM EFFECTIVELY & HAPPILY
(3) HOW TO SWIM - SWIM YOUR WAYS TO HAPPINESS.

WE ARE NOT LIKE OTHER SWIMMING CLUBS IN KLANG VALLEY FOCUSING SOLELY, WRONGLY ON 1-2-3.
cheers,
Crystal & Leslie, 0111 303 2782
crystalow88@gmail.com

leslie
26/01/2017 10:51AM
Dear Parents & Individual,
Good Morning !
We are GZT-Team of Parents-group who founded this Group of GZT-Team, specializing in ;
(1) HOW TO SURVIVE IN DEEP WATER WITHOUT ANY FLOATING-OBJECTS
(2) UNIQUE COACHING ON HOW TO SWIM EFFECTIVELY & HAPPILY
(3) HOW TO SWIM - SWIM YOUR WAYS TO HAPPINESS.

WE ARE NOT LIKE OTHER SWIMMING CLUBS IN KLANG VALLEY FOCUSING SOLELY, WRONGLY ON 1-2-3.
cheers,
Crystal & Leslie, 0111 303 2782
crystalow88@gmail.com

leslie
26/01/2017 10:43AM
Dear Parents & Individual,
Good Morning !
We are GZT-Team of Parents-group who founded this Group of GZT-Team, specializing in ;
(1) HOW TO SURVIVE IN DEEP WATER WITHOUT ANY FLOATING-OBJECTS
(2) UNIQUE COACHING ON HOW TO SWIM EFFECTIVELY & HAPPILY
(3) HOW TO SWIM - SWIM YOUR WAYS TO HAPPINESS.

WE ARE NOT LIKE OTHER SWIMMING CLUBS IN KLANG VALLEY FOCUSING SOLELY, WRONGLY ON 1-2-3.
cheers,
Crystal & Leslie, 0111 303 2782
crystalow88@gmail.com

leslie
26/01/2017 10:43AM
Dear Parents & Individual,
Good Morning !
We are GZT-Team of Parents-group who founded this Group of GZT-Team, specializing in ;
(1) HOW TO SURVIVE IN DEEP WATER WITHOUT ANY FLOATING-OBJECTS
(2) UNIQUE COACHING ON HOW TO SWIM EFFECTIVELY & HAPPILY
(3) HOW TO SWIM - SWIM YOUR WAYS TO HAPPINESS.

WE ARE NOT LIKE OTHER SWIMMING CLUBS IN KLANG VALLEY FOCUSING SOLELY, WRONGLY ON 1-2-3.
cheers,
Crystal & Leslie, 0111 303 2782
crystalow88@gmail.com

leslie
26/01/2017 10:42AM
Dear Parents & Individual,
Good Morning !
We are GZT-Team of Parents-group who founded this Group of GZT-Team, specializing in ;
(1) HOW TO SURVIVE IN DEEP WATER WITHOUT ANY FLOATING-OBJECTS
(2) UNIQUE COACHING ON HOW TO SWIM EFFECTIVELY & HAPPILY
(3) HOW TO SWIM - SWIM YOUR WAYS TO HAPPINESS.

WE ARE NOT LIKE OTHER SWIMMING CLUBS IN KLANG VALLEY FOCUSING SOLELY, WRONGLY ON 1-2-3.
cheers,
Crystal & Leslie, 0111 303 2782
crystalow88@gmail.com

leslie
26/01/2017 10:42AM
Dear Parents & Individual,
Good Morning !
We are GZT-Team of Parents-group who founded this Group of GZT-Team, specializing in ;
(1) HOW TO SURVIVE IN DEEP WATER WITHOUT ANY FLOATING-OBJECTS
(2) UNIQUE COACHING ON HOW TO SWIM EFFECTIVELY & HAPPILY
(3) HOW TO SWIM - SWIM YOUR WAYS TO HAPPINESS.

WE ARE NOT LIKE OTHER SWIMMING CLUBS IN KLANG VALLEY FOCUSING SOLELY, WRONGLY ON 1-2-3.
cheers,
Crystal & Leslie, 0111 303 2782
crystalow88@gmail.com
Ahli Terkini / Latest Members